En häst som jag hjälpt!

image43

För drygt ett år sedan så åkte jag till en kund som via en annan tjej fått höra talas om mej. Jag tog mej an hästen som ett Projekt inför min utbildning som hovslagare.

Dagen då jag kom första gången tänkte jag Åhh herre gud.. Hästägaren kunde inte närvara första gången utan det var en kompis till henne som fanns på plats. Tur för hästägaren för jag var väldigt bekymmrad.

Hästen var helt åt skogen felskodd och dessutom kunde den andra hovslagaren inte sko hästen bak.
Det visade sej då att hästens bak hovar slitigt ner utsidorna på hovarna så han var helt sne och gick på utsidorna och eftersom hästen gått med detta under en längre tid, fick  hästen andra problem. Ägaren kunde knappt rida hästen. 

Hästen var även trångskodd och nu efter ett år så ser man att hästen ändrat sej otroligt mycket och hästägaren är  glad och Hästen ser mycket piggare och frächare ut.

Hon har fått en ny häst..

Saker som jag märkt på hästen själv första tiden

-Hästen var rädd för att ramla om kull så jag ställde den mot en vägg sen gick det att sko under mycket svett.
-Hästen var nervös och bajsade en massa gånger
 
Nu sista gången jag skodde.

-Hästen är lugnare och jag behövde inte alls kämpa mej igenom
- woww han bajsade inte en enda gång

Så att sko hästen bak är inga problem längre.

Kommer att skriva mera detaljerat senare om denna häst.
För mej är Hästen är väldigt speciel, Han kommer alltid ha en plats i mitt hjärta som hovslagare

  kort som är tagna efter tredje gången jag skott hästen. Ni ser att den är trång och att jag lagt kilsula på sidan i stället

 detta kortet är taget senaste gången jag skodde honom. kolla skillnaden mellan ballarna


Som ni ser så  tar det lång tid att rätta till hästar och även att hästar vänjer sej vid mej.

Ha det gott ,Vi ses
 /Hovslagarn

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Fantastiskt!!! jag vet du är mycket måna om djurens välbefinnande så hästen hade tur som fått dig som hovslagare.

2008-05-24 @ 19:27:42
URL: http://www.gangland.biz
Postat av: sofie

Kul läsa om din hovslageri här! =) Följer din blogg så du får gärna uppdatera.. hjihi!! =)



hoppas allt är väl...



KRAMKRAM

2008-06-27 @ 21:05:18
URL: http://ellisofie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback