En del föds med avvikelse

I sommras ringde Mobilen och en Hästägare lät bekymrad. Deras Fölunge var konstig i bakhovarna, kan du inte komma och titta. Jo visst det kan jag göra och väl där så såg jag direkt att detta var ett föl som Hade veka bakkotor...
Ringde min Mentor och rådfråga så inget fel gjordes.Veka bakkotor är inte ofta som en hovslagare får uppleva. Men min mentor hade varit ute för det några gånger under sitt hovslagarliv så han hade ett knep som funkade utmärkt och som hade räddat alla dom föl han hade stött på med veka bakkotor.


Jag gjorde som min mentor sa och följde upp fölet under Varje vecka i 5 veckors tid. och den blev bättre och bättre men synd var det att jag inte fick fortsätta att följa upp Fölet pga hästägaren hade den här hemma under sommar lovet bara, så fölungen följde med till trollhättan.. Men men sånt e livet för hovslagare.. ler men här kommer lite bilder på när fölet är bättre

Veka bakkotor

Som ni ser så har fölungen haft sår på benen pga att den har gått på den sidan innan och även att den har haft så ont av att gå så den låg  mest hela tiden och fick sår pga det.. nu har jag rättat upp den så såren läker och fölungen har inte alls lika ont.

I dagsläge vet jag inte hur det gått med den men det får jag säkert veta längre fram..

Tjingeling

Kommentarer
Postat av: syrran

Den kommer jag ihåg. Fy stackars hästen! Men du är jätte duktig! :)

2008-09-15 @ 08:59:06
Postat av: Martina

ja vi längtar verkligen.. ;) hur är det med dig? evigheter sen vi sågs! ;)

2008-09-15 @ 15:26:26
Postat av: Älvan

Nämen kul att du kikade in! Tactack roligat att du tycker det. men det är jättebra att du gått o utbildat dig till hovslagare, det behövs fler kvinnor i yrket!

2008-09-15 @ 17:59:57
URL: http://aelvan.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej, jag googlade på veka bak kotor, och fick upp din sida och läste om fölet. Har själv en tvååring som nu har veka bak kotor, tycker att man såg inte det på honom förut. Jag är väldigt orolig över detta då jag är rädd att det blir värre med tiden. Så jag undrar vad det va för knep din mentor hade? Tacksam för svar. Mvh Anna

2009-02-13 @ 22:50:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback