FJÄLLEN

En gång om året försöker vi komma iväg till Funäsdalen. Maken och jag har varit där 1 vecka i 3 år i rad själva, men då har det varit på hösten då vi har fjällvandrat på olika leder. naturen är helt underbara och Vi har alltid haft med hundarna. Friheten och ensamheten är helt underbar. Tystnaden på fjället går inte att förklara, utsikten och friska luften är alldeles underbar.

Förra året gjorde vi något nytt.. tog med  familjen Mellberg över nyår och åkte skidor.. Vi alla tyckte det var en fullpott så resan dit gick även i år fast på sportlovs veckan. (vecka 7)

Vi Hyr en stuga 1 mil utanför Funäsdalen i ett stugområde som heter Fjällkällan som är riktat lite mera åt barn familjer.
Det finns otroligt mycket att göra just i området. Man kan åka vessla, hyra skoter, långfärds skidor (massor av leder ut på fjället) bussar ut till slalom backar, fisketurer. Om vädret blir för dåligt så finns biljard,bordtennis och filmkvällar i huvudbygnader men stugan man hyr är fullutrustad med bastu och tv så vi har fullt upp att bara vara och laga god mat och om man vill finns ved att köpa och elda i öppen spis i stugan.
VI HADE MYCKET SNÖTVÅ NÖJDA SLALOMÅKAREUPPE PÅ FUNÄSDALSBERGETeN TUR PÅ FLATRUDET

Våran vecka blev fullspekad av massa slalom i Funäsdals berget (nya anläggningen)  Mellbergs små pojkar lärde sej att åka slalom denna vecka... OLLI blev kanon duktig åkte nästan lika fort som vi. Herr Andersson har åkt skidor runt stugbyn varje kväll och hade tröttnat på den branta backarna där han åkte rätt ut och la sej och såg ut som en snö gubbe och  kom knappt upp för utanför spåren är det över 1 meter snö och mjukt.
Förmiddagen på onsdagen så bestämde han sej för att åka skidor med hunden svea ute på fjället för omväxlingens skull och det blev en fullpott. Svea älskade det och var inte trött efter det heller och gubben var glad han med.

Hela veckan hade vi kanon väder (SOL varje dag med klarblå himmel) med temperaturer mellan -8 till -24 i stug området (-32 i funäsdalen) temeraturer kan skilja sej på 10 grader från område till område på bara 1 mil.

Onsdagen skulle vi hyra skoter på eftermiddagen eftersom det var för kallt på morgonen ( -18 grader i stugbyn)
 Kl 13 så åkte vi i väg på skotrar upp på fjället men vi hann inte längre än till hammrafjället fören våran (min och gubbens) skoter gick sönder (el fel) .  Ringa till skoteruthyraren som även har ett taxi bolag för att få hjälp. Efter 40 minuter i -16 grader blev vi rätt kall och frusna. Familljen mellberg åkte ner till hammrafjället och väntade där nere i en värme stuga på att killen som hyr ut skotrar skulle komma och hjälpa oss

Skotern gick inte att få igång så vi fick åka med familjen mellbergs skotter ner till hammrafjället i deras bamse pulka som barnen åker i som inte är gjorda för två välvuxna personer..
Hade jag inte pissat innan så veti tusan vart den olyckan hade hamnat.. Jag fick ett skratt anfall när jag och gubben satt i pulkan.. Vi tog upp varenda mm av pulkan för den var inte gjord för två stora.

Gubben förklarar vägen ner till Hammra fjället då våran skoter gick sönder

Fniss

Men Tur i oturen så fick vi åka med taxi tillbaka till stug området och familjen Mellberg fick åka tillbaka själva i sin skoter... Dagens tur på fjället tog snabbt slut.
Väl hemma så lagade vi pankakor och ärtsoppa och Runt eftermiddagen åkte vi till slalombacken för att åka kvällsåk..
Snacka om att vi var rätt trötta den dagen sen..

Skoter uthyraren gav oss ett erbjudande att hyra skoter dagen efter i stället för samma pris (nästa dag blev gratis).
Vi blev lite osäkra för det är ju så kallt ute men han sa att vi kan bestämma oss  kl 9  nästa morgon då vi ser hur vädret blir.
Vädret kan slå om väldigt snabbt där uppe.
Morgonen blev kanon fin och bara -10 så vi  tog vårat pick och pack och gick till skoter uthyraren..

Jag sa till gubben att  vi tar varsin skoter istället (värsting skoter). Jag Tänkte Ifall en skoter gick sönder igen så slipper vi trängas i Bamsepulkan igen och Man har ju kört moped mycket så det ska nog gå bra för min del att köra själv sa jag. Killen som hyrde ut skotern titta på mej som om jag var från månen. Förstod ganska snabbt att det inte gick att gämföra en moped med denna skoter. Snacka om att vi blev barn på nytt,Jag och Gubben..Vilket drag. Jesus...  Dagen blev kanonkul. vi åkte upp på fjället och tog en avstickare till våffelstuga på toppen och värmde oss och titta på utsikten.. vi körde 7 mil den dagen..Att åka skoter är specielt. Dom som aldrig åkt kommer att märka första gången att Kissa det gör man ofta.. tydligen skakas allt ner så man tycker att man måste stanna vid varje buske och kissa. och ute på fjället finns det inte direkt några buskar att gömma sej bakom utan där e det bara att sätta sej. Tur att det är ganska tomt på folk där uppe. HO HO...

Andra  dagen med skotrar Här fikar viVåffelstuganuTSIKTEN PÅ TOPPENUNDERBAR UTSIKT
Veckan i Fjällen Blev helt enkelt Kanon... Inga brytna ben eller skador

Att åka på semester är alltid skönt men att komma hem till vardagen igen är kanon...
Saknade mina Hästar så enormt och jag vill tacka Min Vän Mita med familj för ett undarebart arbeta med hästarna och huset och alla dom andra djuren... Det var Guld Värt och du har gjort ett Kanon Jobb... Tack ännu en gång