Info om Min operation


Detta har jag valt bland 3 olika Märken

Detta är ett normalt Öra


1. Öronkanal: Ljud rör sig genom öronkanalen och träffar trumhinnan.

2. Trumhinna och hörselben: Ljudvågor får trumhinnan att vibrera och får hörselbenen i mellanörat att röra på sig.

3. Innerörat: Denna rörelse överförs via vätskan i innerörat (öronsnäckan) till hårcellerna.

4. Hörselnerv: Hårcellerna omvandlar rörelserna till elektriska impulser som sänds från hörselnerven till hjärnan; du hör ljud.

Detta är mitt öra efter Operationen


1. Talprocessor: Den externa talprocessorn fångar upp ljud och omvandlar det till digitala signaler.

2. Digitala signaler: Processorn sänder de digitala signalerna till ett invärtes implantat.

3. Elektrodbärare: Det invärtes implantatet omvandlar signalerna till elektrisk energi och skickar energin till elektrodbäraren i öronsnäckan.

4. Hörselnerv: Elektroder leder energin förbi de skadade hårcellerna och stimulerar hörselnerven, hjärnan uppfattar signalerna som ljud.




Säker vid magnetröntgen (MR)

Nucleus Freedom är det enda cochleaimplantatet som klarar av en magnetröntgenundersökning med upp till 1,5 Tesla utan att magneten behöver avlägsnas och upp till 3 Tesla med magneten avlägsnad.



Liten storlek

Den anmärkningsvärda lilla implantatstorleken passar både barn och vuxna. Den är designad för korta operationer och snabb återhämtning. Silkonhöljet gör implantatet vridbart, bekvämt och säkert.

Contour Advance™-elektrod

1. Tydligt ljud genom 22 elektroder.
Den unika 22-kanals-elektroden är designad för att ge en finare återgivning av ljud vid stimuleringen av hörselnerverna, vilket är viktigt för att optimera ljudklarheten.

2. Softip – för mildare behandling
Industrins enda Softtip är designad för att skydda de fina strukturerna i snäckan under operationen, för att skydda existerande hörsel.

3. Tunn och förböjd elektrodrad
Elektrodraden är designad för att placera elektroderna nära hörselnerven, för bättre stimulering och ökad effektivitet, samtidigt som den ger mindre tryck på de fina strukturerna i snäckan.


All info har jag hämtat från sidan
http://www.cochlear.se/default.asp

Mina tankar och vädreringar:
 

Mycket känslor är inblandat i detta , Många frågor som man inte kan få svar på förrän om nått år..
Hur bra funkar det ? finns det någon garanti?
Kan inte få nått svar där eftersom ingen vet och alla är olika . . .
Så tiden får visa hur pass bra det blir på mej..
Helt enkelt en stort Portions tålamod. . .
Men jag är en Bit på vägen . . .

/Helena

Kommentarer
Postat av: Lisa

Hej Helena! Jag ser att du har den nya Nucleus 5, avundsjuk som tusan då den är tunnare under huden! :) Det ska bli så spännande att få höra ifrån dig i april då du blir inkopplad första gången! :) //Lisa

2010-03-15 @ 06:04:40
URL: http://lisasciblogg.wordpress.com
Postat av: Caroline

Hej



Hittade hit från Lisas blogg, och ser att du blir uppkopplad snart! Önskar dig lycka till med din nya ljudvärld!



Caroline med CI

2010-03-15 @ 09:23:01
URL: http://ci-caroline.se/cochleaimplantat
Postat av: Lennart

Hej

Jag fick din hemsidasida via Lisas blogg. Jag blev själv op med CI den 2/12 och samma som dig, Cohlear NO 5. Kopplas på den 3/1 2011. Jag kollar av din sida och kan då jämföra med mig själv. Hoppas att det fungerar idag för dig.

2010-12-08 @ 11:14:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback