ÄR Barfota verkning - Naturligt??

Detta inlägget hade jag för ett par år sedan på min blogg och det blev mycket skriverier om den . .
Nu några år senare tycker jag Fortfarande att Inlägget är grymt bra :) .

Älskar detta inlägg som får det flesta å tänka om. .

ÄR Barfota verkning -  Naturligt??

Lite Historia om första skon-

De första egentliga Järnskor anses vara de s k hipposandalerna . Skor som återfunnits i närheten av Hästskelett tyder på att skorna var tillverkade av ett bra Järn och av skickliga hantverkare. Denna typ av sko har återfunnits överallt där romarna en gång slagit sig ner. .
Hippossandalerna var klumpiga och användes troligen endast vid speciella tillfällen. . De snördes fast på hovarna med läder eller bastaband. . I nordvästra Europa har man i Keltergravar funnit skor som tyder på att skor med söm kan ha varit kända vid tiden för kristi födelse. . .
Vill ni veta mera historia så ska ni köpa boken Hovvård av Lars-Erik Magnusson. .

Många gånger har jag mött folk som säger att SKONING skadar hästen . .

Då vill jag att den personen tänker en gång till. .

Det är mycket man ska tänka på när man har en häst men en viktig del är.. Ska man sko den eller inte.

¤ Ska jag Rida mycket
¤ Hur känslig är min häst
¤ Har den bra kvallite
¤ Växer den dåligt eller bra. .

Alla dessa alternativ försvinner om man har dålig ekonomi för då leter man ett annat alternativ och skäl till att inte sko för man har INTE råd. .

Och jag som Hovslagare blir MÖRKRÄDD att denna Okundskap bland hästfolk är så fruktansvärt dålig att dom inte kan se att ens häst är Sne i hovarna eller ömfotad utan dess like. . Dom litar så Blint på sin så kallad Hovslagare eller barfotavekare som gått en kurs på 5 veckor eller ännu värre bara 2 veckors tappskokurs och Vips e man Hovslagare och ska tjäna storkorvan. . .

Hästägare Skärpning. .

Finns inga som helst förklaringar att ifrångå hästens raka vinklar. . Hoven och benställningen ska vara RAKA. .
Många som verkar barfotagång tar bort trakterna och ger lång TÅ.. DET är katastrof för hästen får en gång som gör att den lyfter hovarna i en onaturlig benlyft där kunden kan tycka att hästen går finare men i längden så sliter det otroligt mycket på hästens senor och då ska vi inte tala om djupa böjsenan som sträcks ut och Fång är ett Faktum. .

Många som har hästen barfota bak tycker att hästen trampar Under sej Otroligt bra. . Men de som många inte tänker på är att hästen flyttar sin vikt framåt för att avlasta bakhovarna. .
Många gånger när jag tittar på hästen står dom som en Bergsget. . Det är ett tecken på att hästen är ömmfotad. .

Tränar du din häst rätt så Jobbar hästen med bakdelen och skjuter på och frambenen ska bara vara ett så kallad stöd. . Egentligen i träningssyfte så ska man sko bak istället för fram.
Men idag kan vi inte träna våra hästar på rätt sätt och dom blir Framtunga och varav måste skos fram . .

Då är frågan- är skoning skadligt för Hästen ??
NÄÄÄ
För om du inte skor en häst som är ömfotad, PLÅGAR du den varje gång du RIDER och Hur naturligt är DET .
Den som säger att Min häst är INTE ömfotad, Då skulle jag vilja se dej Rida på en Grusväg med singel UTAN att hästen drar sej till Kanten. .

Finns hästar som klarar det och är otroligt tåliga men dom är FÅ. .
Men kom ihåg. . Man ska inte sko en häst om det inte behövs. .
Allt beror på hur du ska använda hästen och till VAD. . .


Helena. .

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback