Fin dag

 
 
 

Lil Spoon

Vi väntar smått i april .. vårat quartersto Gullan är betäckt med quarterhingsten Lil spoon som är på bilden 

Att vara hästägare eller Hovslagare är inte lätt!

 

En gång i tiden var jag också en hästägare som hade en hovslagare som jag litade fullt ut på.

 Jag blev också dabbad av okunskap, men med tiden lär man sej av misstag.

Många gånger måste så mycket funka för att det ska bli bra och jag är inte världens bästa heller för jag är mänsklig och gör också fel men styrkan är att när man göra fel och erkänner det och rätta till om det går till det bästa.

Att vara hovslagare är väldigt mycket känslor både från hästägaren, hästen och från mej.

 

Allt måste funka men det gör det inte alltid första gången då hästen kan vara skeptisk och ägaren dö nervös för det är väldigt stort steg för hästägaren att byta hovslagare.

Jag är en person som är väldigt pratglad och många gånger pratar man mycket med hästägaren för att få den att känna sej bra till mods.

När hästägaren lugnat sej så gör oftast hästen det också.

 

 

För att allt ska funka så måste hästägaren lita på mina kunskaper för så många gånger man mött hästägare som inte kan något om hovar.

En hovslagare som kan svara på kundens frågor och komma med svar varför man gör såhär har oftast en tanke bakom skoningen.

Oftast när kunden ifråga sätter skoningen brukar det vara totalt katastrof, för är det lite fel så ser oftast inte kunden det fören det inte funkar bra längre. Så när kunden börjat reagera så brukar det vara riktigt illa då kunskapen om hovar bland hästfolk är väldigt låg

Hovslagaren som bara bankar på och inte kan svara på varför hen gjort så bör hästägaren ifråga sätta hovslagarens kunskap lite mera och det här men att dyka upp lite när man vill ser jag totalt rött på.

 

Vårat yrke är ett jobb och det ska skötas precis som vilket annat jobb som helst. Blir man sjuk så ringer man och meddelar kunden ATT man inte kommer eller är man försenad mera än 15 min så tycker jag det är självklart att ett sms är ett måste å få iväg till kund så hen slipper vänta en evighet.

Kunden ska inte få vänta i timmar i stallet och i värsta fall dyker inte hovslagaren upp alls och många tar ledigt enbart för hovslagaren och så kommer hen inte.

Jag är så stolt över mitt yrkesval. Att vara hovslagare är mitt Liv men man möts ständigt av åsikter som man får kämpa mot som det här med tider och slarv.

 

Och det här med att kunder byter hovslagare kan vara dö känsligt,

Även om jag inte ringer upp kunden, gör ingen reklam utan kunden ringer mej å vill ha mej och jag råka säga att jag har en lucka ledig, visst kan jag hjälpa dej.

Vips har jag stulit kunden och är en idiot.

Men det är inte mitt fel att kunden ringer upp mej, kunden uppenbarligen missnöjd eller bara rent av vill ha mej istället.

Nähää jag har stulit kunden så nu vet ni det. Kunder får inte byta för då jävlar har dom bränt mej.

 

Jag tar tillbaka kunder om de bytt mej på ett ärligt sätt. kunder som förklarar varför dom byter och förklarar vad dom känner, för mycket måste funka och är inte kunden nöjd med mej vill jag ju inte hen ska fortsätta med mej.

Man vill ju bara ha nöjda kunder.

Sen har man ju ett ordspråk

En gång missnöjd alltid missnöjd så jag tror inte att jag blir bättre hovslagare nästa gång om nu inte kunder erkänner att ja gjort världen jävla tabba det var inte grönare på andra sidan med en annan hovslagare.

DOM måste ju få testa en annan för att inse hur jävla bra jag är.

Ja jag är stolt över att vara hovslagare och jag tror på mitt jobb jag gör, är det bästa.

Jag gör alltid mitt bästa, kommer alltid i tid om inte så skickar jag ett sms.

Sen kan man göra en jäkla Tavla och missat skriva in kunden i boken men det är Mänskligt.

 

Det som är ännu mera ovanligt bland hovslagare är ju det här å svara kunder på telefon.

Jag älskar att svara på telefon om olika frågor.

Visst vill man vara ledig men då får du välja ett annat yrke.

Som egen företagare är det av eget intresse att vårda dina kunder och det är mitt ess att kunna svara och vara kontaktbar.

Oftast så kontaktar kunderna på konstiga tider när dom är i kris och då är jag stolt att jag kan hjälpa dom till den mån jag kan.

Annars får man ha ett autosvar till kunder att man är ledig.

Att vara okontaktbar är fruktansvärt dålig servis.

Men det är vad jag tycker för jag tycker det är så enkelt att svara samt kul.

Väldigt många blir väl irriterade direkt när sms dimper ner på konstig tid. Då får du nog lösa det på ett bättre sätt.

 

När jag får svar och ser att inte INTE är brådis brukar jag för det mesta säga att jag svarar på söndag kväll (kollar alltid genom veckans jobb då)

Smidigt och kunder får ett svar och slipper grunna hela helgen.

Mitt måtto: För trivsel så är det bästa att

Vara punktlig och alltid kontaktbar samt

Noggrann och ha servis

Brister man på dessa punkter har man lite bekymmer

Detta var Lite tankar kring att sköta sitt yrke och vara hästägare , det är fan inte lätt


RSS 2.0