Iwan

Detta är en lång historia om en häst som jag träffade på för två år sen, En häst som har satt sej i min hjärta rätt rejält en stor bjässe med namnet IWAN på 170 cm (ungefär) Har skrivit om Iwan tidigare i bloggen. .

Nu är det så att Iwan Haft Otur och åkt på en massa infektioner i sitt bakben på grund av han haft mugg och öppna sår så åkte han på mödarbakterien och massa annat och som tur är har han en hästägare som älskar sin stora bjässe och gör allt.

Han har haft en hälta på bak och vi kan inte riktigt få bukt med det. Efter ett antal pencelin kurer och en massa besök hos veterinär så vill inte svullnad på benet gå ner.

Jag bad henne åka till Hallands veterinär klinik och få honom röntgad så vi kan utesluta att det är något i hovbenet som spökar och samt att jag får se hur jag ska sko honom på bästa sätt. Nu är det så att denna häst har varit helt SNE i sina bakben (ingen kunde sko honom bak så han hade inga utsidor att gå på) jag har rättat till dom och jag befarar att han fått pålagringar som kan ha kommit på grund av att han har varit sne och jag har rättat till honom så mycket kan få följder man inte kan hjälpa.

Enligt röntgen så visar det att han är helt OKEJ. Inga fel som direkt ska påverka hans bakben. Enlgt plåtarna ska jag fortsätta som vi gjort och sko honom som vi gjort tidigare med små förändringar som måste justeras.



Att rätta till en häst kan ta många år och förutsättningarna till att hästen ska bli bra, ligger mycket i Hästägaren tålamod.
Mina tankar går till Iwans ägare, Du är helt makalös och en otrolig vilja att älska din häst. Det är inte många hästägare som kämpar så mycket för sin häst.

Nu håller jag tummarna att IWAN återställer sej och att vi får bukt på det nu när du har kämpat så länge.

Många många kramar till er båda

Kommentarer
Postat av: Carro

Helt enig med dig. Inte alla som värnar om sina fyrbenta vänner som få gör....Alltså, jag ser mina endast som familjemedlemmar då man typ 'levt'med dom i många år. Salina har jag bara haft typ 1,5 år (min egen uppfödning, så hon är fortf. bara barnet,hehe) då vill man ju att dom ska må bra och få det bästa med mat o utevistelse...Men mina pållar bor ju ute dygnet runt året om o de trivs...Min lille herre har ju haft fång o blivit utdömd av några veterinärer...Nu är ju han bra och nästan friskförklarad, går bra o köras osv...Jaja,du vet :) Alltid roligt att många hästägare ser till att deras fyrbenta vänner ska få ha det riktigt BRA! Ett värdigt liv med många möjligheter.

Kram

2008-11-23 @ 13:23:44
URL: http://cwickan.blogg.se/
Postat av: Anna-Maria & Iwan

Det var roligt att läsa ditt inlägg! Känns lite bättre för det har inte varit roligt alla gånger, men det är ju något hos honom som får en att kämpa vidare. :) Imorgon 19/12 ska vi in igen, han har haft en metallsula på 3 mm på vänstrabakhoven nu i 2,5vecka. Och förhoppningsvis ska dom in i bäckenet och titta ifall felet sitter där. Dom har röntgat upp till hasleden och där finns inget fel heller. Hoppas att allt är bra med dig! Får höras nästa vecka om ny skotid. Kram!

2008-12-18 @ 20:19:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback