BARFOTA!!

För ett par år sedan så ringde en dam upp mej som ville ha hjälp att sko sin häst. .
Vanliga visan.
-Hur mycket kostar du . .
När vi gått igenom prislistan var det bara å bestämma en tid och vägbeskrivning . .
Sen frågar jag lite om hästen varit skodd innan och hur han är osv . .  Han hade varit skodd på förra stället men aldrig hos mej sa damen men ja ja  du måste komma å sko min häst han kan inte gå. .
Han stapplar fram och jag kan inte rida på grusvägar bara på gräs .
Han är jätte öm. .

En vecka senare så stod jag utanför stallet och hästen blev skodd utan problem . .
Kvinnan var jätte nöjd . .

Tre dagar senare ringer kvinnan upp och är helt uppriven. .
Jag kan inte rida min häst . .
Varför frågar jag
Han är för het så jag kan inte rida honom . . 
Jag klarar inte att hålla honom så han stack med mej idag . .
Jag sa- jamen han var väl så öm innan  och nu är han väl så glad att det inte gör Ont . .
Kvinnan: Ja ja ja men  du får komma och ta av skorna för jag kan inte rida honom sån. . .

De här är en av många historier jag råkat ut för. .

Jag ska inte dra alla över en kant men
Jag tror det är många barfota verkare där ute inte vågar sko sin häst pga. den blir piggare . . .

Helena


Kommentarer
Postat av: Ulrika

Jag föredrar faktiskt att Börje ska ha skor på sig eftersom så slipper jag planera mina ridvägar. Hästen var ju från början inte gjord för att ridas och nu rider vi dem... Dessutom har Börje också dålig balans på ena sida så jag tror säkert att skor hjälper honom att fördela vikten jämnt på kroppen så han inte tenderar att vila och belasta mer på ena sida än på den andra. Tror jag??! :)

2011-01-29 @ 13:47:18
URL: http://familjengranstrom.blogspot.com
Postat av: Helena bloggägare

Ulrika- det du beskriver om börje att han belastar en sida mera är naturligt då hästar är som vi högerhänta/vänsterhänta och använder den ena sidan lite mera än den andra varav den ena hoven kan bli mindre i storleken om man ska gämföra med den andra som ej används lika hårt. .Många gånger när jag kommer till en ny häst så kan det skilja en storlek mellan båda framhovarna. . Då skor man den stora hoven mindre och försöker inte ta så mycket på den lilla hoven och då får man lika stora hovar. . . /helena

2011-01-30 @ 09:31:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback